Szczyrk
To niewielkie, około 6-cio tysięczne miasteczko położone w dolinie Żylicy w Beskidzie Śląskim znane jest chyba wszystkim miłośnikom narciarstwa i snowboardu w Polsce.
Pierwsza kolej krzesełkowa w kraju powstała właśnie tutaj, prowadziła na Skrzyczne i wybudowano ją w 1958 roku. Składała się z dwóch odcinków i posiadała pojedyncze krzesełka. Za sprawą powstania w Szczyrku wyciągów i tras zjazdowych na zboczach Skrzycznego (które później zostały przejęte przez Centralny Ośrodek Sportu), oraz powstania na zboczach Małego Skrzycznego Górniczego Ośrodka Narciarskiego, miasto stało się prawdziwą narciarską stolicą kraju. W tamtym czasie nigdzie indziej nie było takiej ilości tras zjazdowych dostępnych w jednym ośrodku co w ośrodku GON. Narciarsko miasto podupadło na przełomie wieków, a stało się to za przyczyna sporów dotyczących własności gruntów na których zlokalizowany był ośrodek GAT (który wcześniej przejął ośrodek GON). Spory te skutecznie na kilka lat wyłączyły z eksploatacji większość wyciągów w tym ośrodku.
Na szczęście po 2010 roku sytuacja zaczęła się poprawiać i po kilku latach intensywnie prowadzonych inwestycji w trzech stacjach, Szczyrk znowu znalazł się wśród największych ośrodków narciarskich w kraju.
Sytuację na stokach możemy śledzić na żywo – umożliwiają nam to zainstalowane kamery Szczyrk dostępny w widoku on-line dostępny jest od czasu modernizacji ośrodków.
Szczyrk Mountain Resort
Po latach marazmu do miasta zawitał poważny inwestor w postaci słowackiej firmy Tatry Mountain Resort, która to firma w 2014 roku kupiła większość akcji spółki SON S.A. która to była ówczesnym właścicielem byłej stacji narciarskiej GAT. Tym samym rozpoczął się proces intensywnej rozbudowy i modernizacji ośrodka. Zmodernizowano i przeprofilowano niektóre trasy zjazdowe, znacznie rozbudowano system naśnieżania na który obecnie składa się około 400 lanc i armatek śnieżnych. Do zasilania tego systemu potrzeba ogromnych ilości wody i w celu jej zapewnienia na Hali Skrzyczeńskiej powstał ogromny, bo mieszczący 100 000 m3 wody zbiornik. Modernizacja nie mogła się oczywiście obejść bez budowy nowych kolei linowych. Kiedyś ośrodek dysponował tylko wyciągami orczykowymi, po przebudowie większość zlikwidowano a w ich miejsce wybudowano 10-osobową kolej gondolową oraz 6-cio osobowe kanapy wyposażone w osłony wiatrowe.
Szcyrk-Gondola
Nowoczesną gondolą dojedziemy na Halę Skrzyczeńską, a jej dolna stacja wraz z dużym budynkiem administracyjnym oraz parkingiem znajduje się w centrum miasta przy głównej ulicy. Na śledzenie aktualnej sytuacji w tym miejscu pozwala nam zainstalowana tam kamera Szczyrk zyskał dzięki tej inwestycji okazały obiekt w centrum miasta. Kolej jest czynna przez cały rok i chętnie korzystają z niej turyści oraz rowerzyści udający się na wytyczone w ośrodku trasy rowerowe.
Szczyrk-Solisko
Położone na końcu miasta Solisko, to drugie miejsce z którego możemy wjechać na stoki, ponieważ rozpoczynają w tym miejscu swój bieg dwie 6-cio osobowe koleje linowe. Jedną wjedziemy tak jak gondolą na Halę Skrzyczeńską, druga zaś zawiezie nas na Wierch Pośredni. Solisko leży u stóp „Golgoty”, czyli jednej z dwóch kultowych tras narciarskich jakie znajdują się w ośrodku. Czerwona „Golgota” i czarna „Bieńkula” to prawdziwe narciarskie legendy, kiedyś to właśnie z tych tras najbardziej był znany Szczyrk Kamera na Solisku w swoim zasięgu ma min. „Golgotę”
Hala Skrzyczeńska
To chyba najbardziej ruchliwe miejsce w całym ośrodku. Tutaj kończy bieg gondola oraz kanapa z Soliska, stąd możemy pojechać dalej kanapą na Zbójnicka Kopę lub orczykiem na Małe Skrzyczne. Możemy oczywiście z hali ruszyć w dół jedną z kilku dostępnych tras. Jest też trzecia możliwość – możemy udać się do restauracji Kuflonka i coś smacznego zjeść i wypić. Z okien i tarasu restauracji rozciąga się piękna panorama na okolice. Taka widokowa restauracja to kolejny ciekawy obiekt o który wzbogacił się Szczyrk Kamera na Hali Skrzyczeńskiej jest również dostępna.
Zbójnicka Kopa
Uruchomienie kolei linowej na Zbójnicką Kopę to było coś więcej niż tylko udostępnienie nowej trasy zjazdowej, umożliwiło to „narciarskie” połączenie z ośrodkiem COS i tym samym wygodne udostępnienie dodatkowych kilometrów tras, którymi dysponuje ten ośrodek, co jest tym cenniejsze od czasu gdy w obu ośrodkach (i jeszcze w ośrodku Beskid Sport Arena)możemy jeździć na jednym karnecie. Na górnej stacji tej kolei również zainstalowana jest kamera Szczyrk dzięki tej inwestycji stał się miejscowością dysponującą największą długością tras dostępnych bez odpinania nart lub deski.
Kolej na Zbójnicką Kopę ma jeszcze jedną dodatkową zaletę – jest to chyba najbardziej widokowa kolej w Szczyrku
Szczyrk-Centralny Ośrodek Sportu
Centralny Ośrodek Sportu dysponuje dwoma nowoczesnymi 6-cio osobowymi kolejami linowymi, którymi można się dostać ze Szczyrku na Skrzyczne, oraz wyciągami orczykowymi zlokalizowanymi w górnej części ośrodka. Trasy zjazdowe są długie i mają zróżnicowany poziom trudności, od tras z homologacją FIS po łatwe trasy widokowe. Ze względu na obowiązywanie jednego karnetu w ośrodkach COS i TMR, ośrodki te doskonale się uzupełniają.
Szczyrk-Beskid Sport Arena
Ośrodek ten również dostępny jest na wspólnym skipassie obowiązującym w SMR i COS i pomimo że nie jest dostępny z tamtych ośrodków „zjazdowo”, komunikację umożliwiają bezpłatne skibusy. Ośrodek jest najmniejszy z trójki lecz dysponuje bardzo zróżnicowanymi trasami : czarną, czerwoną i dwoma niebieskimi. Transport zapewnia nowoczesna 6-cio osobowa kanapa oraz dwa orczyki.